OverigeWerk

Een motivatiebrief schrijven voor een baan in de zorg

0
Een motivatiebrief schrijven voor een baan in de zorg

 

Als de motivatiebrief in de sollicitatie een echte toegevoegde waarde heeft, dan heb je een streepje voor op de rest.

De motivatiebrief is vaak enigszins vergelijkbaar met de sollicitatiebrief, maar de motivatiebrief is persoonlijker geschreven en gaat meer de diepte in.

Bovenal zegt een professionele motivatiebrief altijd twee dingen:

  • je hebt goed nagedacht over de baan, studie of beurs waar je naar streeft.
  • je bent bereid er meer tijd en moeite in te steken in de vorm van een derde pagina.

We gaan in dit artikel in op de sector zorg. Maar je kunt deze tips natuurlijk ook gebruiken als je werkzaam bent in een andere sector en op zoek bent naar een nieuwe uitdaging.

Belangrijke punten in motivatiebrieven voor beroepen in de zorg:

De structuur van de motivatiebrief speelt een belangrijke rol, maar is lang niet het hele verhaal. Naast een doordachte argumentatiestructuur moet je er ook voor zorgen dat je je niet verbergt.

Bescheidenheid is een goede eigenschap, maar het is niet passend in een motivatiebrief. Uiteindelijk gaat het erom dat je jezelf zo goed mogelijk verkoopt en een goede indruk maakt.

Aan de andere kant moet je oppassen dat je niet te arrogant overkomt. Dat is onaantrekkelijk en kan mensen afschrikken. Elke tegenstelling tussen je beweringen en de werkelijkheid zal vroeg of laat toch aan het licht komen.

Bereid je goed voor voordat je begint aan je motivatiebrief

Ga naar de website van het bedrijf en kijk of er bepaalde vereisten zijn waaraan je moet voldoen voor de sollicitatie. Een sollicitatiebrief of motivatiebrief die geen rekening houdt met deze richtlijnen laat zien dat de sollicitant de beschikbare informatie niet volledig heeft onderzocht en maakt een slechte indruk.

Je kunt daarnaast even brainstormen wat in de zorg belangrijke eigenschappen zijn en waar de instelling voor staat. Schrijf steekwoorden op en verwerk deze in je motivatiebrief.

Hoe bouw je een motivatiebrief op?

Let op de opmaak, taalgebruik en stijl. Hoe goed je argumenten ook zijn, het is belangrijk om op deze drie dingen te letten. Als je sollicitatiebrief vol spel- en grammaticafouten zit, zullen je kansen op een baan aanzienlijk dalen. Dit duidt op een gebrek aan zorgvuldigheid en motivatie, maar ook op een gebrek aan taalvaardigheid bij de beslisser.

De motivatiebrief komt oorspronkelijk uit de VS en wordt daar bij ongeveer een op de vier sollicitaties gebruikt. Je kunt hem structureren in de vorm van een lijst of als doorlopende tekst. Belangrijke inhoud in de motivatiebrief zijn:

  • Professionele competenties (harde vaardigheden)
  • Persoonlijke sterke punten (soft skills)
  • Afgeronde studies, cursussen en trainingen.
  • Talenten + unique selling points
  • Professionele + privé doelen
  • Relevante ervaring + waarden
  • Identificatie met bedrijf + passie
  • Sociaal engagement + sociale verantwoordelijkheid

Laat je motivatiebrief nakijken door een bekende

Bedrijven hechten veel belang aan stijl en uitdrukking in sollicitaties. Het is een goed idee om je brief te laten nalezen door een of meer gekwalificeerde mensen voordat je je het verstuurt. Je kunt hier een concreet sjabloon vinden van hoe een motivatiebrief voor een baan in de zorg eruit moet zien. Gebruik deze echter alleen als richtlijn. De meeste recruiters zullen het opmerken als je hele zinnen of alinea’s kopieert uit een bestaande template.

Lees ook eens:

de Rooij
Frederik de Rooij is een gepassioneerde auteur met een scherp oog voor zakelijke ontwikkelingen. Als bedrijfsanalist en schrijver bij bedrijven.nl combineert hij zijn diepgaande kennis van de zakenwereld met zijn vaardigheid om complexe informatie toegankelijk te maken.Met zijn heldere schrijfstijl en diepgaand inzicht levert Frederik waardevolle artikelen die bedrijven en professionals informeren over de nieuwste trends, strategieën en best practices.Zijn vermogen om complexe concepten te ontrafelen en begrijpelijk te maken, maakt hem een gewaardeerde bron van informatie voor zowel start-ups als gevestigde bedrijven. Frederik de Rooij zet zich in om bedrijven te helpen groeien en slagen in een dynamische zakelijke omgeving.

Dit is het geschatte vermogen van Rob de Nijs

Previous article

De carrière en het vermogen van Joseph Klibansky

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More in Overige