Leiderschap

Hoe ga je als ondernemer efficiënter met je tijd om?

0
Hoe ga je als ondernemer efficiënter met je tijd om

Als ondernemer ben je druk, druk, druk. Grote kans dat je agenda propvol is. Hoe krijg je alles toch gedaan? Het is verstandig om zo efficiënt mogelijk met je tijd om te gaan. Dat kun je op allerlei manieren realiseren. Benieuwd naar inspiratie? Lees meer!

Snel van A naar B

Ben je vaak onderweg, naar je klanten of opdrachtgevers toe? Dan wil je zo snel mogelijk van A naar B kunnen komen. Rijd in een comfortabele auto. Dit is doorgaans de meest optimale vorm van vervoer. Het kan ook zo zijn dat je in no time een auto nodig hebt, bijvoorbeeld als je huidige auto pech heeft. Met private shortlease lease je een auto voor een korte periode. Ideaal als je een bepaalde periode moet overbruggen bijvoorbeeld. Je kunt er ook zakelijke ritten mee maken, het is net wat voor jou uitkomt.

Tijd en moeite besparen

Bespaar jezelf zoveel mogelijk onnodige tijd en moeite. Dit zit ‘m in veel aspecten. We nemen de auto nog een keer als voorbeeld. Vervoer is belangrijk voor de ondernemer. Maar je wilt geen tijd verspillen aan het geregel dat erbij komt kijken. Kies daarom voor short lease zakelijk, om gebruik te maken van verschillende inbegrepen services. Denk aan wegenbelasting, verzekering, onderhoud en reparatie. Je hoeft zo dus niet zelf in bijvoorbeeld het regelen van een verzekering te duiken, maar dit wordt voor je gedaan. Op die manier kun je meerdere administratieve zaken overdragen, want juist daar gaat al snel veel tijd in zitten. Neem bijvoorbeeld een boekhouder om het financiële verhaal over te pakken in je bedrijf. Heb je een bedrijfs- of kantoorruimte? Huur dan iemand in of neem iemand aan om de boel hier op rolletjes te laten lopen, of het nu gaat om de schoonmaak of het facilitair management.

Minder praten

Een goede band opbouwen met je zakelijk netwerk is essentieel. Communicatie vormt daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van. Maar toch willen we je meegeven: praat minder. Zo kunnen vergaderingen of belletjes al gauw onnodig lang duren, waarmee je eigenlijk je tijd verspilt. En ook de tijd van een ander! Grote kans dat er eigenlijk wel iets beters te doen is. Oefen daarom met het beëindigen van gesprekken. Hoe kun je dit op een subtiele, maar toch duidelijke manier doen, zonder dat iemand zich benadeeld voelt? Bij vergaderingen en meetings kun je kritisch zijn op de ingeplande tijd. Is het echt nodig om een uur te blokken in de agenda, als het misschien ook met een half uur besproken kan zijn? Dit ligt natuurlijk wel aan de onderwerpen die centraal staan tijdens een overleg. Soms is er simpelweg meer tijd voor nodig.

Timemanagement

Ontwikkel je skills in timemanagement. Hier kun je bijvoorbeeld verschillende cursussen of trainingen volgen, die al gauw de moeite waard zijn. Zeker als je het op het moment moeilijk vindt om zaken goed te plannen. Waar het bij timemanagement om draait? Het gaat om het proces van plannen. Je leert om bewuste controle uit te oefenen over de tijd die je aan activiteiten besteedt. Daarmee vergroot je de effectiviteit, efficiëntie en productiviteit. Het maakt ook dat je bijvoorbeeld deadlines sneller haalt. Klinkt als muziek in de oren, toch?

Minimaliseer afleiding

Ga eens na: hoeveel momenten op de dag werk jij echt geconcentreerd? Er is best een kans aanwezig dat je snel wordt afgeleid. Door appjes of belletjes bijvoorbeeld. Soms kan het niet anders, maar probeer afleiding zoveel mogelijk te minimaliseren. Op die manier krijg je je werk juist sneller af. Stel bijvoorbeeld een paar uur per dag in waarop je niet direct bereikbaar bent. Je telefoon leg je dan gewoon weg. Zet dit desnoods in bijvoorbeeld je e-mailhandtekening, zodat mensen op de hoogte zijn. Of kies de stillere momenten op de dag uit om in opperste concentratie te werken: ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat.

Het loont om zo efficiënt mogelijk met je tijd om te gaan. Pas vooral de tips toe die voor jou werken. Hopelijk heb je hierboven iets nieuws geleerd en inspiratie opgedaan. Welke stap ga jij als eerste zetten?

de Rooij
Frederik de Rooij is een gepassioneerde auteur met een scherp oog voor zakelijke ontwikkelingen. Als bedrijfsanalist en schrijver bij bedrijven.nl gebruikt hij zijn kennis van de zakenwereld om interessante thema's verder uit te diepen.Frederik stelt zijn artikelen zorgvuldig samen en laat de lezers van bedrijven.nl nieuwe inzichten zien.Hij schrijft blogartikelen die te maken hebben met de thema's; werk, carrière, trends en het vermogen van bekend ondernemers.Neem een kijkje in de verschillende categorieën en laat je verassen.

Ben je klaar om je online aanwezigheid naar nieuwe hoogten te tillen?

Previous article

Jezelf voorstellen als nieuwe collega + VOORBEELDEN

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.

More in Leiderschap