Sinds Clayton Christensen het concept van disruptieve innovatie populair maakte in zijn boek The Innovator’s Dilemma uit 1997, worstelen bedrijven met het potentieel ervan om hun bedrijfstakken te transformeren. Ondanks een groeiende erkenning van de waarde van disruptie, bestaan er nog steeds veel misvattingen over wat het werkelijk is. De meest voorkomende fout is het verwarren met innovatie, maar de twee zijn heel verschillend. Innovatie omvat iteratie en evolutie, terwijl disruptie een uitvinding is die een geheel nieuwe productcategorie creëert. De iPod combineerde bijvoorbeeld de methode om muziek te verwerven met de software die het verzamelde en de hardware waarin het was ondergebracht om een geheel nieuw apparaat te creëren. Elke iteratie van de iPod was een innovatie, maar de eerste versie was een disruptie.
Ontwrichtende innovaties verschillen ook van duurzame innovatie, die probeert bestaande producten voor dezelfde klanten in een gevestigde markt te verbeteren. Disruptieve innovaties komen daarentegen op de markt tegen een lagere prijs en bieden functies die tegemoetkomen aan de behoeften van klanten waaraan de marktleider niet heeft voldaan. Dit is hoe Amazon boekwinkels failliet kon laten gaan, of hoe Netflix Blockbuster kon verpletteren. De sleutel tot voorbereiding op het potentieel van disruptie is het in de gaten houden van opkomende trends en technologieën en anticiperen op hoe deze van invloed kunnen zijn op of kunnen worden gebruikt in een bepaalde branche. Zo moeten bedrijven in de winkelruimte continu letten op technologische ontwikkelingen die het online en thuis shoppen makkelijker maken.
Evenzo kan technologie die het gemakkelijker maakt om gegevens vast te leggen en te analyseren, nieuwe wegen openen voor marketing en verkoop. Een andere manier om u voor te bereiden op disruptie, is na te denken over hoe concurrenten zouden kunnen reageren. Sommige managers zijn van mening dat een groter bedrijf met meer middelen eerder een beginnende concurrent zal verslaan, maar deze overtuiging heeft vaak weinig invloed op het uiteindelijke resultaat. Belangrijker is hoe een bedrijf reageert op een uitdaging; of het nu kiest om terug te vechten of kiest voor een exit-strategie. Door inzicht te krijgen in hoe en waarom bedrijven in dezelfde branche reageren op een dreiging, kunnen potentiële kansen voor disruptie worden geïdentificeerd, zoals samenwerking met of investeringen in starters.
Daarnaast is het belangrijk om op de hoogte te blijven van culturele trends die ook de concurrentieomgeving kunnen beïnvloeden en tot disruptie kunnen leiden. Sommige bedrijven proberen het risico op disruptie te verkleinen door te proberen innovatie binnen hun gelederen de mond te snoeren. Dit kan echter contraproductief zijn, omdat het de creativiteit kan verstikken en het vermogen van een bedrijf om snel te reageren op een veranderend zakenlandschap kan beperken. Een effectievere strategie is om te investeren in innovatie, een cultuur van ondernemerschap en samenwerking te bevorderen en open te staan voor de mogelijkheid om uw eigen bedrijfsmodel te verstoren. Zo blijft uw organisatie de concurrentie voor.
Comments