OndernemerschapWerk

Waar kun je je als ondernemer verder in ontwikkelen en verdiepen?

0
Waar kun je je als ondernemer verder in ontwikkelen en verdiepen

Het is goed om je als ondernemer te blijven ontwikkelen en verdiepen, om welk onderdeel het ook gaat. Soms is het noodzakelijk, soms is het een leuke extra: maak hierin zelf een afweging. Bekijk onze algemene tips en tricks.

Certificaten

Het kan een mooie aanvulling zijn om bepaalde certificaten te behalen voor je bedrijf. Soms is dit zelfs verplicht. Verdiep je hierin: wat is relevant voor jouw bedrijf? De Veiligheidsladder is hier een goed voorbeeld van, onder andere relevant voor bedrijven uit de bouw- en installatiesector. De nieuwe officiële benaming hiervoor is de Safety Culture Ladder (SCL). Je brengt daarmee de veiligheidscultuur naar een hoger plan en brengt het aantal incidenten terug. En zo zijn er meer certificaten om aan te denken, in allerlei sectoren. Zoek uit wat speelt voor jouw bedrijf. Na het behalen van een certificaat kun je dit natuurlijk vermelden, om het kenbaar te maken aan de buitenwereld.

Maatschappelijk bewustzijn

Richt je als ondernemer op maatschappelijk bewustzijn. Hier kun je namelijk punten mee scoren, tegenover onder andere je zakelijke relaties. Dat niet alleen, het is überhaupt interessant om je hierin te verdiepen. Wat speelt er in de maatschappij? En hoe kun je hiermee aan de slag gaan in jouw bedrijf? Je kunt ook hier weer aan een type certificaat denken. Met de MVO Prestatieladder, het managementsysteem voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maak je je inspanningen op het gebied van MVO goed inzichtelijk voor stakeholders. De MVO Prestatieladder is geïnspireerd op managementsystemen zoals de ISO 9001 en is een concretisering van de ISO 26000-richtlijn. Laat daarmee zien dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt. Op die manier is jouw bedrijf aantrekkelijker, als maatschappelijk bewust handelende werkgever.

Trends

Blijf je als ondernemer ook verdiepen in trends, in de breedste zin van het woord. Welke trends zijn relevant voor jouw bedrijf? Hier kun je op inspelen, in het aanbod van je producten en diensten. Werk optioneel samen met trendwatchers, of vergaar hier zelf handigheid in. Zo is het nuttig om te kijken wat je concurrenten doen. Welke ontwikkelingen zie je hier, die je ook weer kunt toepassen in jouw bedrijf? Trends zijn er ook op het gebied van technologie. Het is onder andere steeds beter mogelijk om bedrijfsprocessen te automatiseren of op een andere manier efficiënter in te richten. Daar boek je tijdswinst mee, of andere relevante voordelen. Ga dus niet op je luie stoel zitten als ondernemer. Blijf juist op het puntje van je stoel zitten – terwijl je trends en ontwikkelingen op de voet volgt.

Persoonlijke skills

Je kunt je altijd blijven ontwikkelen op het gebied van persoonlijke skills. Wat jouw precieze taak ook inhoudt binnen de bedrijfsvoering, welke nieuwe kwaliteiten wil je hierin opdoen? Van beter leiderschap tot nauwkeuriger plannen: zoek uit wat nuttig is. Dit kan al meteen heel duidelijk zijn, of je kunt er wat meer onderzoek naar uitvoeren om tot een keuze te komen. Volg verschillende cursussen of trainingen om je te blijven ontwikkelen. Zo is de ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden essentieel voor het effectief aansturen van een team. Werk aan communicatie, besluitvorming, motivatie en conflicthantering. Of verdiep je juist in het financiële onderdeel van je bedrijf, mocht je daar nog maar weinig van begrijpen. Over boekhouding of budgettering valt bijvoorbeeld veel kennis bij te spijkeren.

Marketing

Aan marketingkennis heb je altijd iets als ondernemer. Marketing draagt immers bij aan de groei van je bedrijf! Leer de basisprincipes van digitale marketing kennen, waaronder sociale media, contentmarketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en onlineadvertenties. Je kunt dit zelf oppakken, of samen met je team doen. Vervolgens helpt dit je weer om bijvoorbeeld een sterke online aanwezigheid te realiseren.

Als ondernemer zijn er talloze gebieden waarin je je kunt ontwikkelen en verdiepen, om je zakelijke vaardigheden en kennis te vergroten. Waar ga jij mee aan de slag?

de Rooij
Frederik de Rooij is een gepassioneerde auteur met een scherp oog voor zakelijke ontwikkelingen. Als bedrijfsanalist en schrijver bij bedrijven.nl gebruikt hij zijn kennis van de zakenwereld om interessante thema's verder uit te diepen.Frederik stelt zijn artikelen zorgvuldig samen en laat de lezers van bedrijven.nl nieuwe inzichten zien.Hij schrijft blogartikelen die te maken hebben met de thema's; werk, carrière, trends en het vermogen van bekend ondernemers.Neem een kijkje in de verschillende categorieën en laat je verassen.

Thuiswerkend personeel – het balanceren van productiviteit en welzijn

Previous article

Wat als je klant door jouw fout financiële schade lijdt?

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *