DuurzaamheidWerk

Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)?

0
MVO maatschappelijk verantwoord ondernemen

Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)?

Klimaatverandering, arbeidsomstandigheden, vergrijzing – dit zijn slechts enkele termen die geassocieerd kunnen worden met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Wat MVO voor iemand ook betekent, feit is dat het uiteindelijk draait om de verantwoordelijkheid van een bedrijf voor de samenleving. Door rekening te houden met klimaatneutraliteit, circulariteit, inclusiviteit en/of eerlijke ketens in activiteiten en processen, kan een bedrijf toekomstbestendig ondernemen.

Het doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet alleen goed is voor de samenleving, maar uiteindelijk ook voor het bedrijf zelf. Hoewel weinig bedrijven dat van tevoren verwachten, is ondernemen vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid goed te combineren met het behalen van financieel rendement, vooral op de langere termijn. Denk alleen al aan de groeiende vraag naar duurzame producten en diensten, of het feit dat betrokken bedrijven gemotiveerdere werknemers hebben en daardoor een hogere arbeidsproductiviteit kennen.

Toekomstbestendig ondernemen kan ook worden gestimuleerd door grote inkopers, zoals de overheid of andere bedrijven. Wat te denken van maatschappelijke druk vanuit media, consumenten of vakbonden? Steeds meer bedrijven worden opgericht op basis van maatschappelijke motieven. Denk hierbij aan bedrijven zoals ToGoodToGo . Ze maken gebruik van hun unieke positie om de wereld te verbeteren en zich te onderscheiden van andere bedrijven in de markt.

MVO is geen project, maar een integrale visie op de kernactiviteiten van een bedrijf. Door bij al je processen, van inkoop en productie tot verkoop, onderhoud, HR en marketingcommunicatie, rekening te houden met MVO, haal je er uiteindelijk het meeste uit. MVO-richtlijnen kunnen helpen, maar het continu afstemmen van bedrijfsbeslissingen op de belangen van de samenleving is het belangrijkste kenmerk.

de Rooij
Frederik de Rooij is een gepassioneerde auteur met een scherp oog voor zakelijke ontwikkelingen. Als bedrijfsanalist en schrijver bij bedrijven.nl combineert hij zijn diepgaande kennis van de zakenwereld met zijn vaardigheid om complexe informatie toegankelijk te maken. Met zijn heldere schrijfstijl en diepgaand inzicht levert Frederik waardevolle artikelen die bedrijven en professionals informeren over de nieuwste trends, strategieën en best practices. Zijn vermogen om complexe concepten te ontrafelen en begrijpelijk te maken, maakt hem een gewaardeerde bron van informatie voor zowel start-ups als gevestigde bedrijven. Frederik de Rooij zet zich in om bedrijven te helpen groeien en slagen in een dynamische zakelijke omgeving.

Wat is naamsbekendheid?

Previous article

Belastingvrij extra inkomsten 2023: Hoeveel en uitleg

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More in Duurzaamheid