Feit is dat het binnenhalen van een sportsponsoring een echte game-changer kan zijn voor een team. Het helpt niet alleen bij praktische behoeften zoals nieuwe uniformen en reiskosten, maar vergroot ook de zichtbaarheid van een team.
De uitdaging ligt echter in het vinden van de perfecte sponsor voor jouw sportteam. Hoe kom je in contact met de juiste sponsor die bijvoorbeeld jouw sportieve ambities begrijpt en ondersteunt? Deze gids is bedoeld om u te helpen uw weg te vinden in dat soort zaken en biedt belangrijke inzichten en strategieën voor ontmoetingen met sponsors die passen bij het ethos en de doelstellingen van uw team.
Een ruwe schatting is dat er wereldwijd per jaar ongeveer 40 tot 50 miljard omgaat in sponsoring.
Welke bedrijven sponsoren vaak?
Dit zijn de beste bedrijven voor sportsponsoring:
- Pepsi
- Red Bull
- Coca Cola
- Optimum Nutrition
- Reebok
- Puma
Deze lijst bevat enkele van de zwaardere hitters en kleinere namen. Ongeacht jouw vaardigheidsniveau op het gebied van sportsponsoring. Er moet een sponsor op deze lijst staan die bij jou past.
Pepsi
Weinig merken zijn bekender of geliefder dan Pepsi, eigendom van PepsiCo Inc. Naast het leveren van suikerhoudende dranken aan de massa sponsoren ze ook. Pepsi heeft zichzelf tot een integraal onderdeel van de sportwereld gemaakt door Major League-wedstrijden in een verscheidenheid aan sporten te sponsoren. Op dit moment werkt Pepsi samen met de NBA, NHL en NFL. Waarvan de laatste zojuist voor nog eens tien jaar zijn afgetreden.
Tot 2015 sponsorde Pepsi Major League Soccer of MLS, en tot en met 2017 werkte het samen met de MLB. Die competities zijn sindsdien allebei overgestapt op Coca-Cola als hun respectievelijke sponsor.
Cricketteams zoals het Pakistaanse nationale team hebben ook de steun van Pepsi. Hun testwedstrijdkleding en game-uitrusting zijn voorzien van het opvallend kleurrijke Pepsi-logo. Dit laat alleen maar zien dat je sportteam niet in de NFL, NHL of NBA hoeft te spelen. Iedereen kan de aandacht van Pepsi trekken en mogelijk hun sponsorgeld verdienen.
Apple
Om een inzicht te geven over hoeveel geld er omgaat in sponsoring kunnen we de volgende sponsordeal onder de loep nemen. Pepsi stopte in 2022 met het sponsoren van de Super Bowl Halftime Show. Apple maakte een nieuwe deal van 250 miljoen Dollar voor vijf jaar. Grote bedrijven zijn er dus niet bang voor om flinke bedragen te investeren.
Dit bericht op Instagram bekijken
Red Bull
Van het ene drankenmerk tot het andere zijn de energiedranken van Red Bull ook synoniem met sport. Vergeleken met de lijst met sporten die Pepsi sponsort, zijn de sporten die door Red Bull worden ondersteund weliswaar extremer. Als je een atleet bent die van skateboarden, free-ride mountainbiken, skiën, BMX of klifduiken houdt, dan is Red Bull wellicht de sponsor voor jou.
Andere gebieden van sportsponsoring die Red Bull aanbiedt zijn onder meer ijshockey, voetbal (geen American football, maar voetbal) en motorsport. In deze laatste sport heeft Red Bull niet één maar twee Red Bull Racing Formule 1-raceteams. Ook hadden ze ooit een NASCAR-team genaamd Team Red Bull.
Red Bull heeft zelfs zijn eigen sportevenementen. Een daarvan is de Flugtag, een Duits woord dat zich vertaalt als ‘vluchtdag’. Om deel te nemen aan dit gekke maar hilarisch leuke evenement, moet je een vliegmachine maken die vanaf een grote helling het water in kan vliegen. Daarnaast is de Red Bull Crashed Ice Tour een ijscross-afdaling, terwijl de Red Bull Soap Box Derby een race in zeepkisten is.
Coca Cola
Er zou geen lijst met ‘beste bedrijven voor sportsponsoring’ kunnen worden opgesteld zonder de drankengigant Coca-Cola op te nemen – de letterlijke koning van frisdrank, volgens Caffeine Informer.
Een welverdiende titel, want Coca-Cola is anno 2024 écht de koning van de frisdrank. Tegelijkertijd is deze frisdrankfabrikant ook de koning van de sponsoring. Ze zijn sinds 1928 partner van de Olympische Spelen en hebben onlangs ook de Paralympische Spelen aan hun sponsorlijst toegevoegd.
Als je toevallig een voetbalteam hebt, is Coca-Cola misschien geïnteresseerd. Volgens hun website zegt Coke: “Onze steun aan voetbal is op alle niveaus – van de basis met de Copa Coca-Cola tot meer dan 100 professionele voetbalteams, federaties en nationale teams.”
De voetbalsponsoring van Coca-Cola begon al in 1958, dus dit sponsorgebied bestaat net zo oud als de andere. Coke werd in 1978 als sponsor onderdeel van het FIFA Wereldkampioenschap en is sindsdien verbonden aan de sportorganisatie.
Meer recentelijk hebben ze een enorme langetermijnsponsorovereenkomst aangekondigd met US Soccer. Waarmee ze de groei van voetbal op basisniveau ondersteunen en sponsoren.
Buiten voetbal sponsort Coke ook sporten/evenementen zoals PGA Golf’s Tour Championship, NHL, NBA, NFL, MLB en NASCAR. In deze laatste sport zet Coke zijn naam op de Coke Zero Sugar 400- en de Coca-Cola 600-races. De afgelopen jaren hebben ze bij elke Coca-Cola 600-race een vintage cola-automaat weggegeven aan de winnaar.
Optimum Nutrition
Laten we het hebben over enkele kleinere doelsponsors, oké? Optimum Nutrition is zo’n bedrijf om aan jouw lijst toe te voegen. Met een geschiedenis die meer dan drie decennia teruggaat, verkoopt Optimum Nutrition eiwitten, vitamines en andere supplementen voor atleten. Of je nu spieren wilt opbouwen, behouden, sterker wilt worden of meer energie wilt hebben, er is een Optimum Nutrition-product.
Optimum Nutrition sponsort zowel individuele atleten als hele teams of competities. Een grote sponsor van hen is het rugbyteam Saracens Football Club in Londen, Engeland.
In februari 2024 tekende Optimum ook een deal van meerdere miljoenen euro’s met het McLaren Formula One-team.
Reebok
Het sportschoenenmerk Reebok is een ander geweldig bedrijf om te overwegen voor sportsponsoring. Reebok, opgericht in 1895, is gespecialiseerd in CrossFit-, hardloop- en fitnessschoenen en -kleding. Adidas is sinds 2005 eigenaar van Reebok.
Reebok was ruim tien jaar lang een officiële CrossFit-sponsor, inclusief jaarlijkse steun aan de CrossFit Games. Het merk sponsorde ook het nationale basketbalteam van Portugal en de Spartan Race. Deze atletische serie omvat hindernisraces zoals de Spartan Sprint of Spartan Ultra. Spartan Race-evenementen vinden plaats in meer dan 30 landen, wat bewijst dat Reebok een behoorlijk groot bereik heeft.
Lichtgewicht bokssensatie Shakur Stevenson is de nieuwste in een lange reeks bokssponsoringen die deze sportgigant is aangegaan.
Sponsoring zorgt voor meer zoekopdrachten in Google.
Als je kijkt naar de Trends van zoekopdrachten in Google. Dan kun je soms goede verbanden leggen tussen sponsoring en zoekopdrachten. Als een bedrijf veel in de kijkers staat dan nemen de zoekopdrachten toe.
De laatste tijd is de zoekopdracht; google, chromebook, tijd om te switchen, switch naar chromebook, groei je bedrijf met google populair bijvoorbeeld erg populair. Waarom deze zoekterm zo populair is? Dat is een hele goede vraag. Het is namelijk een absurd lange zoekterm. Of de sponsoring of meerdere reclame uitingen van Google er mee te maken hebben. We weten het niet zeker 🙂
Comments